Скрыпку называюць чароўным эліксірам для сэрца і душы
«Школьная тропинка» вывела на дарогу музыкі
Святлана нарадзілася ў Вайнідзенятах. Яе бацькі былі вядомымі на ўсю акругу гарбарамі (займаліся апрацоўкай скур жывёл). Пры гэтым былі музычна адоранымі ад прыроды.
– Вельмі любілі спяваць, ніводнае свята не абыходзілася без песень, якія выконвалі тата з мамай. У іх былі прыгожыя галасы. А бацька ўжо ў сталым узросце самастойна навучыўся граць на скрыпцы. Нядаўна па памяці я ўзнавіла адну мелодыю (назвала яе «Вайнідзеньская полька») з бацькавага рэпертуару, распісала яе па нотах і перадала
ўдзельнікам ансамбля народных інструментаў «Гулянок», якія займаюцца адраджэннем смаргонскіх найгрышаў.
Сястра Аліна, старэйшая за мяне на 8 гадоў, таксама пераняла ад бацькоў здольнасці да музыкі. Яна была ў ліку першых вучняў Смаргонскай музычнай школы. З Вайнідзенят пехатой, нават у снег і дождж, хадзіла на заняткі па музыцы. Вывучылася на настаўніцу па класе скрыпкі і да пенсіі адпрацавала ў Смаргонскай школе мастацтваў. Хвароба не дазволіла далей займацца любімай справай. З Алінай мы не толькі разам працавалі ў школе, але гралі і спявалі ў цымбальным аркестры, а таксама ў ансамблі песні і танца імя Агінскага. Дзякуючы Аліне я асвоіла гітару і баян. Для мяне яна – больш чым сястра, а мой маяк у прафеіі, паплечнік і дарадца.
– Наколькі ведаю, Ваш прафесійны лёс вызначыўся ў раннім дзяцінстве…
– Сапраўды. У нашым доме часта былі людзі. У асноўным, заказчыкі. Прыехаў аднойчы Міхаіл Адамавіч Жаўрыд, першы дырэктар музычнай школы. Ён пачуў, як я, чатырохгадовае дзяўчо, выконваю песню «Школьная тропинка» і адразу заявіў бацькам, што я маю абсалютны слых і мяне варта адправіць на вучобу ў Мінск. Пасля доўгіх угавораў мама адвезла мяне ў сталіцу, паказала выкладчыкам – і мяне прынялі ў першы клас Рэспубліканскай школы-інтэрната па музыцы і мастацтве імя Івана Восіпавіча Ахрэмчыка.
– Пакінуць вясковае сямігадовае дзіця ў вялікім горадзе – мала якія бацькі рашыліся б так рана «перарэзаць пупавіну». Уяўляю, наколькі няпроста было ім пагадзіцца з гэтай думкай. Нават, калі розумам адчуваеш, што гэта варта зрабіць, сэрца можа не згадзіцца. А як Вы, такая маленькая, перажывалі расстанне з роднымі?
– Былі і слёзы, і хваляванні. Інтэрнат – не бацькоўскі дом. Помню, калі нас выводзілі на вуліцу, і мне трапляўся на вочы каналізацыйны люк з надпісам «Смаргонь», я станавілася на яго, заплюшчвала вочы і адчувала цеплыню малой радзімы.
Пасля школы Святлана адразу паступіла ў кансерваторыю. Пасля заканчэння, у 1981 годзе, размеркавалася ў Смаргонскую музычную школу, дзе працуе настаўніцай дагэтуль. Больш за трыццаць гадоў загадвала струнна-смычковым аддзяленнем, літаральна нядаўна перадала паўнамоцтвы больш маладой калезе. А вось народным струнным калектывам «Кантрасты», які быў створаны ў 1983 годзе, Святлана Паўлаўна кіруе і дагэтуль. У яго складзе – настаўнікі школы. Рэпертуар калектыву надзвычай разнастайны: папулярныя творы сучасных аўтараў, беларускіх, рускіх і замежных кампазітараў, беларуская народная музыка. «Кантрасты» пастаянна ўдзельнічаюць у рэспубліканскіх і абласных святочных мерапрыемствах, раённых і гарадскіх канцэртах. Журы міжнародных і рэспубліканскіх конкурсаў неаднаразова адзначала калектыў самымі высокімі баламі.
– На Ваш погляд, у чым сакрэт поспеху калектыву?
– Напэўна, не памылюся, калі скажу, што найперш – у апантанасці і прафесіяналізме ўдзельнікаў. Да таго ж у нас ёсць Маргарыта Гар’еўна Пятроўская, якая шмат гадоў з’яўляецца нашым нязменным канцэртмайстрам. Для саліруючых выканаўцаў яна – неверагодная падтрымка.
«Матэрыяльны дабрабыт ніколі не быў для мяне на першым месцы»
– Улічваючы той факт, што Вас і калектыў горача вітала публіка і ў Беларусі, і за межамі, прызнайцеся, ці было жаданне звольніцца са школы і паехаць куды-небудзь за доўгім рублём?
– Адкажу шчыра – ніколі! Я любіла і люблю месца, дзе нарадзілася, жыву, працую. Калі гаварыць пра патрыятызм, то гэта пра мяне. Я ніколі не гналася за доўгім рублём. Колькі я жыву, ніколі не пакутавала ад таго, што мне не хапае грошай. Напэўна таму, што матэрыяльны дабрабыт ніколі не быў для мяне на першым месцы.
– А давайце пагаворым пра Вашу папулярнасць…
– Якая папулярнасць? – сціпла перапыняе мяне суразмоўца і
ўдакладняе: – Гэта добрасумлен-
ныя адносіны да работы.
– Так і ёсць. Папулярнасць – гэта вынік добрасумленных адносін да работы. У Смаргоні Вас многія ведаюць. Не толькі як кіраўніка ансамбля «Кантрасты», але і як настаўніцу па класе скрыпкі. Праз Вашы рукі прайшло столькі вучняў! Многія з іх сваё прафесійнае жыццё звязалі з музыкай. І цяпер бацькі, запісваючы дзіця ў музычную школу, просяць, каб настаўніцай іх сына ці дачкі была менавіта Святлана Паўлаўна Коваль.
– Уяўляеце, якая гэта адказнасць – апраўдаць давер бацькоў! Зацікавіць маленькага вучня, зачараваць яго музыкай, зрабіць усё магчымае, каб ён палюбіў інструмент. І калі так адбываецца, большага шчасця не трэба.
Цяпер да мяне прыходзіць на падрыхтоўку шасцігадовы хлопчык. Нядаўна кажа мне: «Я буду хадзіць на заняткі, нават калі буду вучыцца ў інстытуце. І калі ў другі паступлю, таксама буду да Вас прыходзіць на ўрокі». Такія выказванні добра падымаюць настрой (смяецца).
– Ваша дачка Ірына – таксама скрыпачка. Гэты факт – яшчэ адно пацвярджэнне Вашай любові да музыкі, інструмента, прафесіі ў цэлым. Бо нашым дзецям мы жадаем толькі самага лепшага.
– Безумоўна, я радавалася, калі Іра выказала жаданне быць скрыпачкай. І яе дачка, 10-гадовая Валерыя, таксама вучыцца ў школе па класе скрыпкі. Таму мая запаветная мара – зрабіць сумесны канцэртны нумар. Я думаю, неўзабаве мы гэта павінны здзейсніць.
– Лічыцца, што скрыпка – «каралева аркестра» – бадай, самы складаны ў засваенні інструмент. Як Вы лічыце, чаму ён па-ранейшаму самы запатрабаваны сярод тых, хто запісваецца ў школу мастацтваў?
– А Вы ведаеце, што скрыпка можа спяваць чалавечым голасам? Сапраўды. У скрыпцы ёсць адна важная дэталь – душка (ад слова «душа»). У руках чэрствага і злога чалавека чуллівы смычок ніколі не зможа плакаць і смяяцца.
Я ўпэўнена, што менавіта скрыпка найлепш развівае не толькі музычны слых, але і актывізуе работу мозга… Вядомы факт: дзеці-скрыпачы вылучаюцца больш развітым інтэлектам.
– Напэўна, варта ў гэтай сувязі ўспомніць вядомага фізіка Эйнштэйна, заўзятага скрыпача, які не раз гаварыў, што, калі б не заняўся навукай, стаў бы музыкантам. Заняткі на скрыпцы ён не пакідаў на працягу ўсяго жыцця, граў санаты, квартэты – і здзяйсняў навуковыя адкрыцці. Быў упэўнены, што лепшы спосаб растлумачыць фізіку – рабіць гэта з дапамогай музычных тэрмінаў.
– Гэта яшчэ адзін пераканаўчы прыклад для тых, хто лічыць: калі дзіця будзе хадзіць у музычную школу, то ў яго можа знізіцца паспяховасць у агульнаадукацыйнай. Але гэта з дакладнасцю наадварот. Той, хто займаецца музыкай, умее размеркаваць час, каб усюды паспець.
– Сіла музыкі – у чым яна заключаецца, на Ваш погляд?
– Музыка – гэта як паветра і цеплыня сонечных прамянёў для нашага слыху і душы. Яна робіць нас лепшымі, натхняе на добрыя справы, дорыць незабыўныя пачуцці.
– Што адчуваеце ў момант, калі выступаеце, калі чуеце у свой адрас гучныя апладысменты?
– Сцэна дае велізарны зарад энергіі. На задні план адыходзяць стомленасць і праблемы. А ў галаве зараджаюцца думкі: чым яшчэ можна здзівіць, парадаваць публіку. Я шчаслівая ад таго, што займаюся любімай справай. Іншай прафесіі сабе ніколі не жадала.
Галіна АНТОНАВА
Фота аўтара і з архіва Святланы Коваль